As vulkaan Popocatépetl bereikt Mexico-Stad

© afp.  De Popocatépetl.

De onrustige vulkaan Popocatépetl in Mexico spuwt nu zoveel as uit dat die de hoofdstad Mexico-Stad bereikt, circa 60 kilometer verderop.

Na een serie explosies was een aswolk van 2 kilometer hoog ontstaan boven de krater. Door de sterke westenwind dwarrelde het gruis neer in vier wijken van de miljoenenstad, meldde het nationale rampencentrum Cenapred vandaag. Burgemeester Marcello Ebrard vroeg de bewoners in de getroffen gebieden om de huizen alleen te verlaten met een mondkapje.

De 5400 meter hoge vulkaan Popocatépetl was in april actief geworden. Het rampencentrum houdt rekening met een uitbarsting in de komende tijd. De bewoners in de regio zijn voorbereid op evacuatie.

Dit bericht werd geplaatst in algemeen, Uncategorized, VK-bloggers en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op As vulkaan Popocatépetl bereikt Mexico-Stad

  1. blutch1 zegt:

    Dit artikel kan ook in de krant gelezen worden. Ik publiceer het op mijn blog om bij te houden of er misschien verband bestaat met vallende vogels, aanspoelende dieren of andere natuurverschijnselen.

  2. Th Balvers zegt:

    Zelf geef ik op het blog Portretten ook altijd wel aandacht aan vulkanen die tot uitbarsting komen. Het verschijnsel fascineert.

  3. King Billy zegt:

    http://ascendingstarseed.wordpress.com/category/earth-changes/volcanos-earth-changes-2/
    ook iets te vinden over subsea volcano’s. Zijn er voor de kust van Peru, ver weg van Mexico.

    • blutch1 zegt:

      Ja, ook dat is mogelijk. Het is sowieso al moeilijk om evt oorzaak en gevolg te zien. Misschien is er alleen een correlatie. Maar het blijft al interessant om te zien of er een correlatie is. Eén van de moeilijkheden is al dat lang niet elk verschijnsel in de pers komt, en dan moet het mij ook nog bereiken.

  4. Selma zegt:

    Vulkanen maken je ervan bewust hoe nietig je bent.
    Ik was in 1997 in Nieuw-Zeeland toen Ruapehu uitbarstte.
    Een verschrikkelijk angstaanjagende ervaring.
    Een jaar later, toen hij bedaard was (maar nog wel rookte) heb ik hem beklommen: één enorme zwarte berg. Dan voelt de dood ook heel nabij.

  5. Apiedapie zegt:

    Ik rook al een hele tijd niet meer.

  6. reinjohn zegt:

    Om met S Carmiggelt te spreken: “Ik wou dat ik een vulkaan was. Lekker op je rug liggen roken en iedereen zeggen, kijk, hij werkt!”.

  7. King Billy zegt:

    http://de.wikipedia.org/wiki/Laacher_See In de EIfel. Actief. 16.000 jaar geleden 6* zo sterk als Mt. St Helens. Wordt zorgvuldig in de gaten gehouden.

  8. blutch1 zegt:

    Dat weet ik. Maar die metingen meten alleen de huidige stand van zaken. Ze meten ook een heleboel niet. Dieren zijn erg gevoelig voor bv veranderingen in het magneetveld, en als dergelijke veranderingen vooraf gaan aan een uitbarsting zou je misschien aan dieren eerder kunnen zien dat er iets gaat gebeuren dan aan die metingen. Mijn hond ging ook altijd bij de voordeur staan als ik thuiskwam en dan was ik nog niet eens in de straat. En ik kwam vrijwel nooit op dezelfde tijd thuis.

Geef een reactie

