Vlees, vis en vegetarisch

De jacht wordt weer eens aangevallen. Dieren als haas, konijn, patrijs, fazant, eend en duif zouden niet meer mogen worden bejaagd.
Allemaal aaibare dieren, dat wel.
Er wordt niet gesproken over ratten, muizen en insekten.
Zou er nog een Nederlander bestaan boven de 18 jaar die nog nooit een mug heeft doodgeslagen?

Jagen zou plezier opleveren en dat is natuurlijk helemaal verboden.
Slagers zouden uitermate chagrijnig moeten zijn evenals mensen die in een slachthuis werken.
Vissers natuurlijk ook, zomaar vissen pijn doen en dan nog opeten ook, hoe durven ze.
Wordt vegetariër.

Gelukkig kunnen planten niet praten. Ze kunnen wel degelijk signalen uitzenden, bv in de vorm van signaalstoffen. Die kunnen we meten. We kunnen ook reacties onderzoeken op aanvallen en hoe planten elkaar waarschuwen.
Maar gelukkig kunnen we dat niet zien of horen.
Hoe lekker zou een krijsend bloemkooltje smaken of een gillend kropje sla?
Of hoe zou een koe zich voelen als zij het gras kon horen schreeuwen?

In de natuur lijkt veel verspilling. Niet elk eikeltje wordt een nieuwe eikenboom, maar dient vaak als voedsel voor de zwijnen. Eieren van vogels worden deels opgegeten door roofdieren. Eitjes van vissen worden deels door andere vissen gegeten. En toch blijft de voortplanting in stand. Oogsten heet dat. Net zoals u paddestoelen kunt plukken en eten. Het mycelium blijft in de grond en zorgt tzt weer voor nieuwe paddestoelen. Paddestoelen plukken is in Nederland verboden. We zien ze liever langzaam verrotten dan dat we er van mogen genieten, culinair dan. Kweken in ligbatterijen mag weer wel. Zijn er dan ook scharrelchampignons?
Ook herten zien we soms liever doodgaan van de honger dan dat wij ze de eer bewijzen ervan op ons bord te genieten.
Maar oogsten is blijkbaar alleen iets voor boeren. Daar kun je je als diervriendelijke grachtengordelyup toch niet aan wagen.

http://www.gva.be/archief/guid/planten-waarschuwen-elkaar-voor-insecten.aspx?artikel=f4dc8ff8-1dfa-11d5-8b00-0008c7eaa20b

http://www.knaw.nl/Pages/DEF/34/117.bGFuZz1OTA.html

Dit bericht werd geplaatst in algemeen, Uncategorized, VK-bloggers en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Vlees, vis en vegetarisch

  1. Virginie zegt:

    Ach Blutch, ik woon met mijn echtgenoot in een oude herberg die niet aan de hedendaagse eisen voldoet, dat heeft zo zijn charme maar wat wel een beetje lastig was dat er beneden twee toiletten zijn en buiten trouwens nog een heus poephok en boven niente. Nu is mijn damesblaas zodanig geschapen dat ik ’s nachts een of twee keer een zeer steile trap afmoest om het ding tevreden te stellen. Mijn echtgenoot besloot alleen voor mij een heus plaspaleisje te bouwen in een gedeelte van de overloopkast. Allereerst moest de kast worden leeggehaald en daar vond hij twee verlaten geweren. Eerst werd er een schitterend privaatje aangelegd alleen voor mij, ik ben er de koningin te rijk mee, en toen de klus geklaard was werden de geweren opgepoetst en gedremeld en verdween hij al schietend en hagelend in de tuin. Als mijn jager midden in de roos schiet eten we ’s avonds zo’n kartonnen kaartje met jus. Het is wel een beetje emotioneel want zo’n kaartje is gemaakt van stro in dagen van gras. Culinair gezien gooien we wel eens een roosje weg maar doorgaans genieten we ervan.

  2. Aad Verbaast zegt:

    De grote leider Mao had het briljante idee (1960) om alle mussen te doden in het land omdat ze graan pikten. Werkte het eerst jaar, daarna was de natuur zo verstoord dat er enorme plagen ontstonden. Alle oogsten het jaar daarna mislukt. Enorme hongersnood tot gevolg.
    Met de natuur moet je niet sollen.

    • blutch1 zegt:

      Mao had wel meer extravagante ideeën. Maar ik pleit er niet voor om alle mussen dood te schieten. Maar een overtollige eend, een die de populatie doet groeien, laat ik graag
      een/het haasje zijn.

  3. rikus zegt:

    Zou ik dan op mijn 72e dan mijn jachtakte moeten inleveren? Ik kreeg hem op mijn 9e van de Baron. Met een prachtig Frans jacht geweer. Deze heb ik nog steeds. Ik moest wel plechtig beloven niet meer te stropen. Ik ga trouwens heel weinig jagen. Alleen de dag voor oudejaarsdag. Dat is traditie

  4. Selma zegt:

    Ik hoor hier in IJmuiden tot de mensen die de herten voeren in het duin, die anders vanwege een hek de hongerdood moeten sterven.
    Maar ik spreek ze wel toe: “Nu help ik jou, maar straks, als de biljardairs derf wereld het behaagt om, nadat ze de banken beroofd hebben ook de supermarktschappen leeg te laten zijn, dan kom ik weer langs en draai jou je nek om”.
    Dan knikken ze ‘ja’ hoor!

    • blutch1 zegt:

      Selma, ik kan het me wel voorstellen. Het is rot om een dier te zien lijden. Ik weet ook niet goed wat ik ervan moet vinden. Dat hek staat ze natuurlijk in de weg, maar het staat er ook niet voor niets. Maar zoals het nu gaat lijkt het me ook niets. En reken maar dat er heel wat jagers zijn die het huilen ook nader staat dan het lachen bij deze situatie.

  5. Stefania zegt:

    Ik mag graag een stukje wild eten, niets lekkerders dan een konijnenstoofpotje of hazepeper. Echt heerlijk en volgens mij hebben die dieren in het wild een veel beter leven gehad dan een mestkalf. Dus jagen om te eten vind ik niets mis mee, wel olifanten afknallen voor de lol.

Geef een reactie

