Zeden en gewoonten.

Indrinken, zuipen, bingedrinken.
Allemaal termen die aanduiden dat de dorst gelest moet worden.
Ik herinner me in café’s alleen de ingelijste papieren met vergunning A,B of volledig.
Hoe anders was dat bij mijn eerste bezoeken in Frankrijk.
Protection des mineurs. Ach, dacht ik toen. Ze beschermen hier mijnwerkers.
Nu vond ik dat op het platteland niet zo vreemd, maar in parijse café’s hing hetzelfde bordje.
Ik dacht nog, hoeveel mijnwerkers heb je nu helemaal in Parijs?
Maar goed, ik vond het wel bijzonder. Ze moeten wel een sterke vakbond hebben, vemoedde ik.
De Fransen waren toch duidelijk anders dan de Nederlanders.
Het heeft lang geduurd voor ik erachter kwam dat er nog een andere betekenis bestond van mineurs.
Nee, niet die van mijnenlegger in het leger.
Afijn, sindsdien zoek ik toch maar wat meer onbekende woorden op.

Dit bericht werd geplaatst in algemeen, http://fr.wordpress.com/tag/humour/feed/, Uncategorized, VK-bloggers. Bookmark de permalink .

7 reacties op Zeden en gewoonten.

  1. King Billy zegt:

    ’s Lands wijs, ’s lands eer, “Moet kunnen” is inmiddels ook ingeburgerd.

  2. Aad Verbaast zegt:

    “Bommenlegger”? In Stratego is het toch de bomopruimer?

    Kan ook nog zijn dat er mensen bedoeld worden met een slecht humeur. Die willen nog wel eens in een café belanden.

  3. kuifjesimon zegt:

    Ik laat me altijd ‘protecten’ als ik in mineur ben ;-))

  4. Burro zegt:

    Drank helpt toch tegen een mineurstemming?

Geef een reactie

