De Staat en de Auto

Nee, dit gaat niet over hoe de overheid de auto als melkkoe gebruikt. Dit gaat over de overeenkomsten tussen de Staat en de auto en de staat van de auto.
Aanvankelijk was er een auto die vooruit kon rijden, links- en rechtsaf, zelfs achteruit. Dan was er voor de veiligheid ook nog een toeter op. Hij reed niet erg zuinig. In de loop der tijd is de auto veiliger geworden. Maar vond aanvankelijk een aanrijding nog plaats met wel 30km/u, nu kan dat met 130 km/u. Eerst kwam er een dak op. Dat woog wel wat, maar je zat wel droog. Er kwamen richtingaanwijzers op, eerst oranje paaltjes die ineens uitstaken, later lichtjes die aangaven of je links- of rechtsaf wilde. Aan de veiligheid werd onverdroten gewerkt. Zoals daar zijn, autogordels, airbags, kreukelbare zones (de ouderwetse bumper werd afgeschaft), ABS, katalysator, roetfilter. En om de aandacht meer bij het verkeer te kunnen houden moesten er snufjes ingebouwd waardoor dat ook kon zoals, electrisch bedienbare ramen, airconditioning cq climate control, automatische versnellingsbak, parkeerhulp. Al die accesoires verhoogden steeds meer het gewicht van de auto. Weliswaar werden de motoren zuiniger, maar het gewicht nam wel toe. Een auto als een eend woog ca 600 kg, een auto van vergelijkbare grootte nu 1300 kg. Is hij veiliger? Ja, maar hij kost ook veel meer en brengt je uiteindelijk nog steeds van A naar B.
Dan de Staat. Deze was er aanvankelijk om de burgers te beschermen tegen rampen zoals
een aanval van een vreemde mogendheid, criminaliteit en natuurlijke gebeurtenissen. Dat schoot tekort zoals WOII heeft aangetoond en de ramp in 1953. De toeter is er nog steeds op de 1e maandag van elke maand. Maar die veiligheid kon beter. Eerst de deltawerken daarna de oprichting cq aansluiting bij Europa. Ook nu kwamen er richtingaanwijzers, jammer genoeg alleen een linker aanwijzer, want voor rechtsaf hoef je niet aan te wijzen, dat gaat vanzelf. Er werden ook nieuwe snufjes verzonnen. De BVD werd AIVD, die nu zelfs apparatuur besteld waarvan het gebruik nog helemaal niet is toegestaan. Het ministerie van Justitie werd het ministerie van Veilgheid en Justitie. Om de overheid af te slanken werden nutsvoorzieningen als electriciteitsvoorziening geprivatiseerd. Overigens moeten die bedrijven net zo goed betaald, maar het is niet meer aan de overheid. Er zijn ook allemaal nieuwe snufjes (letterlijk) verschenen. Creditcardbetalingen die tot op de persoon herleid kunnen worden, telefoontaps, internettaps, camerabewaking en sinds kort drones zg om snel bij onverhoede rampen te zijn. U wordt uitgekleed en de overheid wordt aangekleed. Als u een robbertje wilt vechten tegen in uw ogen extremisten mag dat niet. U wordt gevolgd, bespied en mogelijk tegengehouden. Dat was anders tijdens de Spaanse burgeroorlog of de Hongaarse opstand. Natuurlijk mag de Staat wel zelf mensen sturen om “orde op zaken” te stellen zoals in Afghanistan of Mali. Volgens politici wordt de Staat steeds zuiniger, maar het gewicht neemt wel toe. Dat past in de algemene obesitastrend. Iets waarvoor de burger wel gewaarschuwd wordt maar de Staat niet. Hoewel, dat is waar de burger en de Staat elkaar vinden, beiden trekken zich er niets van aan.
Wordt het nu veiliger? Niet echt. De Staat kost wel veel meer, maar uiteindelijk brengt het leven je nog steeds van A naar B.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in algemeen, politiek, VK-bloggers en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op De Staat en de Auto

  1. King Billy zegt:

    Mer een verschil. De auto worden snelheidsbeperkingen opgelegd en daarop wordt intensief en effectief gecontroleerd.

  2. Aad Verbaast zegt:

    Vroeger moest je de motor aanzwengelen voordat de auto in beweging kon komen. Dat is met de overheid nog steeds.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s